Sabtu, September 20, 2014

::Dia..Cinta Yang KuCari::

This is not about novel's review. Err..okey, part of!



Blom habis baca keseluruhan novel lagi. Awal-awal lagi dah lompat baca ending dulu. Hee.. Tapi part intro dah penah follow kat blog dulu. Dan part tengah-tengah pun dah baca sampai ke ending. Hehe.

Novel ni 'berat'. Itu pendapat saya.

Kisah antara Luthfiya dan Fareed. Dan watak sampingan ialah Luthfina (kakak Luthfiya) dan Palee (adik Payeed). Kaxx (kawan Payeed) dan keluarga mereka.

Bukan novel kisah cinta biasa tapi lebih kepada mencari cinta yang abadi. Luth yang sabar membimbing Payeed; si suami yang ego dan sedang mencari landasan menuju ke jalan yang terang. Perghh! Terskema la pulak.

Kisah watak heroin yang terlalu baik sampai sanggup menelan segala penderitaan. Jujur cakap, saya tak mampu jadi seperti Luth yang sabar dan tenang bila berhadapan dengan Payeed. Ya, Payeed tak jahat. Cuma bila Payeed tahu tentang parut di muka Luth, terus dia nak berpisah dengan isteri dia. Tak ke melampau? Mulanya tak boleh nak bayangkan parut tu kat muka Luth walau dia bertudung..takkan la orang tak nampak langsung? Lainlah kalau dia berpurdah. Tertanya-tanya jugak macam mana Luth belit selendang dia sampai boleh tutup parut di muka dia. Tapi saya boleh bayangkan rupa parut tu macam mana sebab adik lelaki ada parut yang sama dekat paha. Lagi panjang pulak tu. Kalau pandang lama-lama memang geli jugaklah sebat sebijik rupa macam lipan bara. Jadi saya faham perasaan Payeed saat dia tahu rahsia Luth tu. Ermm, mungkin tindakan dia untuk berpisah dengan Luth saat selesai akad nikah adalah keputusan yang tepat kot. Okey,tiba-tiba rasa setuju dengan Payeed! Ehh??!! Tadi rasa nak lempang Payeed laju-laju..sekarang ubah fikiran la pulak.

Saat bila Payeed kemalangan dan lumpuh kedua belah kaki, Luth begitu sabar dan setia di sisi Payeed walau berbakul kata-kata kesat yang dia terima. Kalau saya jadi Luth, saya dah angkat kaki dan tinggalkan Payeed lama dah. Prinsip saya, pinggan tak retak nasi tak dingin. Tak pun mengadu aje la kat mama dia or mummy. Bukannya takde orang ambil berat pasal Luth pun. Tapi si Luth ni nak jugak pendam sorang-sorang sampai jatuh pengsan. Mujur jugaklah si Payeed ni baru tersedar dia cintakan wife dia masa tu.. Kalau si Luth ni tak masuk hospital masa tu agaknya Payeed masih dengan ego dan keras kepala dia kot. Huh! Emo la baca novel ni walaupun happy ending. Haha.

Banyak pengajaran dan nilai murni yang kita boleh dapat dari novel ni sebenarnya. Sabar. Redha. Berdoa dan berusaha. Jaga aib orang terutama aib suami walau suami perangai macam hantu. Haha. Memaafkan kesalahan orang dan tak berdendam. Bersangka baik. Dan sewaktu dengannya.

Tapi sekali lagi saya tegaskan, saya tak mampu dan tak boleh jadi macam Luth. Terlebih bersabar je walau apa Fina buat kat dia dan walau apa Payeed kata kat dia waktu dia jaga suami dia tengah lumpuh tu. Huiii.. Tak mampu! Harus ada yang pindah rumah jugak nanti. Tak kuasa nak mengadap dua makhluk yang sakit jiwa macam diorang berdua tu. Itu kalau saya jadi Luth la.. Hahaha..

Hidup ni tak lama. Luth dan Payeed sama-sama salah. Cuba berterus terang je dari awal. Mesti tak jadi salah faham sampai melarat ke cerai berai. Masing-masing suka buat andaian sendiri. Sakit pulak hati ni baca.. Redha sangat sampai tak sedar siapa nama bakal suami? Hai laa.. Dan si Payeed pulak cuba tanya dengan jelas nak Luth teruskan apa masa lepas abah dia lempang tu. Tak pasal-pasal dia ingat wife dia setuju berpisah. Hishh. Mujur jugak la novel ni happy ending. Kalau sad ending mau saya bakar novel ni. Hehehe.

Saya cadangkan untuk beli novel ni. Bukan novel cinta biasa yang selalu kita jumpa tapi lain. Novel yang mendidik jiwa kita secara tak langsung tentang nikmat Allah yang perlu kita hargai dan syukuri. Dan walau siapa pun seseorang tu di masa silam, masih ada ruang untuk dia berubah jadi baik dan kenal Tuhan.

Dia..Cinta Yang Kucari karya Rehan Makhtar. Keluaran Karya Seni. Beli online ada diskaun RM3. Hehe.

Kbyee!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Feel free to drop any comments! =]